søndag 11. desember 2011

Julegaver med mening

Jeg ønsker meg det samme i år som i fjor, og poster derfor dette innlegget på nytt:

Kjære Julenissen!

Jeg innser at å ønske meg at du løser alle verdens miljøproblemer kan være litt mye å be om på en gang (spesielt siden det er såpass kort tid igjen til jul), og at vi kanskje får ta det ei jul av gangen. Jeg ønsker meg derfor ei gave som redder regnskog, slik at jeg kan bidra til å løse noen av de viktigste miljøutfordringene vi står ovenfor. Du skjønner, at ved å bevare regnskogen tar vi vare på et stort antal arter som står i fare for utryddelse dersom de mister leveområdene sine. Å ta vare på regnskogen er også ett av de mest effektive tiltakene for å bremse global oppvarming.

Bilde: Thomas Marent. Gjengitt med tillatelse fra Regnskogfondet

Kanskje du, kjære Nissen (om det er i orden at jeg kaller deg det), kan tipse flere om at de kan ønske seg dette? Og så håper jeg du synes det er en god idé til hva du kan gi til alle de som er vanskelige å finne på gaver til fordi de har alt fra før.

PS. Hvis du lurer på hvor du kan finne julegaver som redder regnskog, kan du gå inn på Rengskogfondet sin side "Gaver med mening". Der har de kjempefine bøker med bilder og historier fra regnskogen, og også en stor regnskogkalender.

Boka Mengele Zoo, som ble kåret til Norges beste bok gjennom tidene i 2007, har jeg allerede lest. Den er en av mine favorittbøker, så den kan du kanskje gi til noen andre som ennå ikke har oppdaget den?

Aller mest glad blir jeg hvis du gir meg æren av å bevare regnskog ett år (da blir heller ikke gavesekken din så tung). Regnskogfondet garanterer at for hver krone bevares 200 kvadratmeter skog i ett år, så grønnere julegave går det vel ikke an å ønske seg?

Vennlig hilsen Anne


Bilder: Runar Andersstuen og Anne Olga Syverhuset

5 kommentarer:

Elin sa...

Elsker den boken, og flott julegavetips du kommer med! :-)

Benedikte sa...

Et kjempefint innlegg! Bevaring av egnskogen er jo en av mine "hjertesaker". Og boken er fantastisk, jeg fikk den faktisk til jul for noen år siden! :)

Cecilie sa...

Åååå! Så glad jeg blir når jeg logger inn på bloggen og ser at jeg har fått en superlang og superkoselig kommentar fra deg! :D

Så fantastisk moro at du skal til Italia! Og så Roma da, av alle steder... Februar er en fin måned å være i Roma i. Hvor i byen er det dere skal bo?

"Una copetta di gelato, per favore" er så absolutt en særdeles viktig frase! Særlig hvis du befinner deg i nærheten av San Crispino, har du vært der? Det er den isen som Liz Gilbert i Eat Pray Love spiste og elsket. De er kjent for å ha Romas beste is, som igjen skal ha Italias beste is, og alle vet at italiensk is er verdens beste, ergo er den verdens beste is :)

Jeg tenkte samme som deg da jeg var i Italia for første gang: Italia, hvor har du vært hele mitt liv?! Eller kanskje snarere hvor har JEG vært.. Det er sånt et nydelig språk, jeg skjønner godt at du meldte deg opp til det! Hvor fant du det forresten? :) Men det er jo heldigvis ikke slik at du har forspilt sjansen til å lære italiensk for all framtid, selv om du ikke rakk å gjøre det akkurat i høst. Alt til sin tid, ett språk av gangen ;)

Når det gjelder Astrid Lindgren bøkene, så vil sikkert noen lærde være uenige med meg når jeg sier at boka absolutt er verdt å lese hvis man interesserer seg for Astrid Lindgren som forfatter og person. Den serien om Kati regnes kanskje ikke som noe mesterverk, hverken på språklig- eller innholdsmessig plan, men jeg liker begge deler. Språket er mye mer nyansert enn de fleste bøker man får kjøpt i dag, og de harselerer med datidens kjønnsroller, og får dermed -i mine øyne- en viss kulturhistorisk verdi. Og for meg som studerer litteratur, så har det en verdi i seg selv å ha kjennskap til 50-tallets ungpikebøker.

Men det beste med den delen av Astrids forfatterskap er at de bidrar til at man kan forstå hjernen bak det hele, man ser nye sider av henne. Hovedpersonen i Kati bøkene er ganske kjapp i replikken, og gjør seg mange morsomme refleksjoner og får smågærne ideer, og språkmessig vil de også overraske litt hvis man bare kjenner Astrid gjennom Emil. Skjønt like overrasket som den gangen jeg leste et voksendikt av Astrid, det ble jeg ikke av Kati. Av diktet fikk jeg nemlig fullstendig hakeslepp, og begynte å skrattle etterpå, da jeg innså at jeg har oppdaget enda en side av forfattergeniet. Diktet begynner sånn her: "Farväl du satans galla nu har du jävlats nog". Nei, jeg skal ikke forpeste kommentarfeltet ditt med resten av diktet, men du kan lese resten på denne bloggen hvis du er nysgjerrig ;) http://christianpersson.blogspot.com/2007/11/mnga-stenar-en-gallblsa-och-astrid.html

Huff, nå er jeg i gang med en av mine nerdete og landradde utredninger i kommentarfeltet ditt igjen. Kort oppsummert om Astrid-bøkene: Les om Kati og Britt-Mari hvis du har hatt glede av barnelitteraturdelen av forfatterskapet, er glad i- eller kan tenke deg å lære mer om Astrid Lindgren, eller bare har lyst til å lese litt ungpikebøker fra 50-tallet. Spør hvis du lurer på noe :)

Helene sa...

SV: Det var egentlig derfor jeg begynte på dette innlegget :P Egentlig skulle det bare være en liten, kort tekst og musikkvideoen 'Canvas bags', men så bare forsatte og fortsatte jeg å skrive, så da sparer jeg den til senere :P Det var den videoen som var den første som ble sendt til meg, selv om det var den over jeg faktisk endte opp med å se først :)

Cecilie sa...

Haha, du er nå ikke så rent verst på å utnytte tiden godt, du heller!! ;)