søndag 3. februar 2008

Jakten på en god, naturlig deodorant

OPPDATERING MAI 2013: Jeg har endelig funnet en god deodorant deodorant uten aluminium, og jakten er herved avsluttet. Under kan dere lese om bakgrunnen for jakten, og noen av forsøkene underveis.

Jeg bestemte meg for en stund siden for å bytte ut antiperspiranten som jeg har brukt i lengre tid (som forøvrig fungerte fint). Antiperspiranter inneholder aluminiumsalter som blokkerer svetteporene slik at svetten hemmes. Flere studier har også vist at aluminium kan absorberes via huden, og det er mulig at det også kan akkumuleres i kroppen.

Så jeg begynte en omfattende jakt og en uhøytidelig testing av mer naturlige alternativer. Det viste seg å være en utfordring på to måter: 1) Finne en som virker godt 2) Mange oppgir at deodorantene er 100 % naturlige, men naturlig er ikke nødvendigvis sunt - tenk bare på rød fluesopp, for å ta et banalt eksempel. Kombinasjonen av ufullstendige oversikter over ingredienser og det at jeg ikke er noen kjemiker førte til at det var vanskelig å si hvor bra innholdet er.

Det første jeg gjorde var å skaffe meg en krystalldeodorant som bestod kun av "Ammonium alum". I følge produsenter og selgere av slike krystalldeodoranter er dette stoffet helt naturlig og kan ikke absorberes gjennom huden. For det første, så fungerte deodoranten dårlig - med andre ord: Jeg lukta svette... Og for det andre: Så vidt jeg har funnet ut er Ammonium alum det samme som Ammonium aluminiumsulfat (Ammonium aluminium sulfate), og i følge oversikter over kjemiske stoffer virker dette stoffet irriterende på huden (jeg merket imidlertid ingen/liten irritasjon ved bruk av deodoranten).

Den andre deodoranten jeg forsøkte var "Real purity" som jeg bestilte på nettet. Den fungerte dårlig alene, sammen med krystalldeodoranten fungerte det litt bedre - men langt fra optimalt. Dessuten står det "mineraler" på innholdsfortegnelsen, uten det spesifiseres nærmere hvilke mineraler det dreier seg om. Jeg har sendt e-post til firmaet som lager dem og spurt to ganger uten å få noen nærmere oppklaring.

Oppdatering: 19. oktober 2009 fikk jeg dette svaret:

The minerals for the deodorant are: magnesium, chloride, sulfate, potassium,
sodium, calcium, carbonate, bromide, iodine, zinc, plus a Real Purity
proprietary list of safe earth minerals.
Alt dette skjuler seg altså bak den ene ingrediensen minerals. Og fortsatt oppgir de ikke alt, men slenger på "plus a Real Purity proprietary list of safe earth minerals". Uansett, siden den ikke fungerte optimalt tar jeg meg ikke bryet med å finne ut mer om denne.

Litt stressa av å ikke ha noen deodorant som fungerte (den gamle hadde jeg slått ut, og det er ikke alle situasjoner det er like morsomt å være testperson for deodoranter som ikke fungerer), så kjøpte jeg meg Neutral deo roll-on, som er en antiperspirant uten parfyme, bare for å ha noe som fungerte i bakhånd. Denne fungerte imidlertid heller ikke.

Neste merke i testgropen var Terra Naturals. Jeg har prøvd en deodorantstift med lavendellukt og en deodorantspray som lukter bergamot. De første dagene var jeg godt fornøyd med stiften, men synes ikke lenger at lukter godt - så den er ute av dansen. Sprayen så imidlertid ut til å fungere OK, og lukter dessuten friskt av bergamot. Heller ikke denne fungerer forøvrig optimalt. For øvrig virker dette merket lovende med tanke på innholdet; de er fri for petroleumskjemikalier, parabener og aluminium, og inneholder en rekke planteekstrakter. Jeg kjøpte meg en antiperspirant med aloe vera fra Body shop for å ha i bakhånd de dagene som er mest stressende, og så brukte jeg Bergamot sprayen fra Terra Naturals ellers. Etter hvert begynte dessverre armhulene å svi ved bruk av sprayen, og den ble satt på hylla. Deodoranteksperimentet er midlertidig lagt på is, men jakten fortsetter :)

Oppdatering 18.februar 2009: Den beste deodoranten jeg har funnet så langt, er Miessence aroma free deodorant. Den fungerer, det eneste minuset er at den begynner å svi dersom jeg bruker hver dag over en lengre periode (det er mulig at jeg har spesielt sensitiv hud). Denne baserer seg på natron (baking soda). Jeg har lest at enkelte bruker hjemmelagde deodoranter basert på natron. Du kan for eksempel sjekke ut bloggen "Life less platic" : http://lifelessplastic.blogspot.com/2009/01/still-using-baking-soda-deodorant.html

Oppdatering desember 2010: Ett skritt nærmere en god deodorant uten mange tvilsomme tilsetningsstoffer. Beste så langt er Lush sin pulverdeodorant med kokoslukt (Lush coconut deodorant).
Det eneste negative er at den har en nokså kraftig lukt. Den baserer seg på ingrediensen natron, noe også mange hjemmelagde deodoranter lages av. Jeg har lest at man kan lage seg en effektiv pulverdeodorant ved å blande natron (baking soda på engelsk) med maisstivelse (maizena), og eventuelt tilsette eteriske oljer. Se for eksempel her. . Siden pulverdeodoranten fra Lush ser ut til å virke, kunne det ha vært spennende å prøve å lage sin egen...

Oppdatering 2013: Lush sin deodorant er gått ut av produksjon. Jeg har imidlertid nå endelig funnet en favoritt, les mer her.

9 kommentarer:

asfjh sa...

uææh at det skal være så vanskelig? jeg er også på jakt etter en naturlig ufarlig deodorant, men det er jo et poeng at den skal FUNKE også...

Anne sa...

Ja, det er ganske essensielt at den fungerer, ellers er det jo ikke noe poeng i å bruke deodorant..

Den beste deodoranten jeg har funnet så langt, er Miessence aroma free deodorant. Den fungerer, det eneste minuset er at den begynner å svi dersom jeg bruker hver dag over en lengre periode (det er mulig at jeg har spesielt sensitiv hud). Denne baserer seg på natron (baking soda). Jeg har lest at enkelte bruker hjemmelagde deodoranter basert på natron. Du kan for eksempel sjekke ut bloggen "Life less platic" : http://lifelessplastic.blogspot.com/2009/01/still-using-baking-soda-deodorant.html

Dersom du ikke har noe i mot å bruke antiperspirant med aluminiumklorid, er det kanskje litt enklere. Da kan du f.eks. ta en titt på Grønn Hverdag sin test av deodoranter i fjor.

Anonym sa...

Dette var akkurat den type informasjon jeg er ute etter. Flott å lese om testrasultatene dine. Har du funnet den optimale, naturlige deodoranten ennå? Jeg er på samme type jakt som deg :-)

Anonym sa...

Jeg har også letet etter dette ganske lenge. Jeg har nå funnet en roll-on fra Urtekram som fungerer ganske greit.

Anonym sa...

Very nicce!

Anonym sa...

Hey, I am checking this blog using the phone and this appears to be kind of odd. Thought you'd wish to know. This is a great write-up nevertheless, did not mess that up.

- David

Anne sa...

Thanks for letting me know!

A Foreigner in Italy sa...

Hei, snublet tilfeldigvis over bloggen din. For veldig kort tid siden kastet jeg ut butikkjøpt shampo og balsam, klesvaskemidler, generelle rengjøringsmidler og faktisk også deodorant. Istedet bruker jeg ting som eddik, natron og sitron når jeg vasker. Har gått over til å bruke såkalt Marseille-såpe (100 % vegetabilsk (oliven)såpe til egenpleie og syns det fungerer bra. Som erstatning for deodoranten jeg kastet ut bruker jeg.... ingenting! Foreløpig er det et eksperiment, men jeg lukter faktisk ikke mer svette nå enn tidligere. Lurer på om det kommer av at såpen jeg bruker er fullstendig naturlig og ikke stopper til huden??? Mulig dette endrer seg etterhvert, men i øyeblikket har jeg altså ikke behov for deodorant. Så nå sparer jeg både miljøet, lommeboken og meg selv...

PS. Når det gjelder shampo så bruker jeg den samme Marseille-såpen og som "skyllemiddel" bruker jeg eddik. Helt supert!

Anne sa...

Wow, så bra at du har kastet ut alle disse produktene og klarer deg fint uten. Selv merker jeg at jeg trenger dedorant i hvertfall på stressende dager eller når jeg skal trene, men det er jo ingen grunn til å bruke det om man ikke har behov for det :)